SISBON
SISBON je baza podatkov o komitentih – fizičnih osebah ustanovljena z namenom upravljanja s kreditnim tveganjem bank, hranilnic in drugih dajalcev kreditov, za zagotovitev odgovornega kreditiranja in preprečevanja prevelikega zadolževanja posameznikov. V SISBON se zbirajo in obdelujejo podatki, ki se nanašajo na zadolženost posameznikov in njihovo korektnost pri izpolnjevanja pogodbenih obveznosti. Ti podatki so dodatna informacija za določitev kreditne sposobnosti in bonitete.
Podatki v SISBON
LON, ki skladno z Zakonom o centralnem kreditnem registru (ZCKR) posreduje podatke v sistem je uporabnik in upravljavec zbirk osebnih podatkov svojih komitentov, fizičnih oseb v SISBON. Odgovoren je za pravilnost in ažurnost podatkov ter zagotavlja popravek napačnih podatkov v smislu ZCKR in vsakokrat veljavnih predpisov s področja varstva osebnih podatkov.
Podatki, ki jih LON dnevno posreduje v SISBON, so:
Podatki o komitentu:
Podatki o kreditnih poslih in poslovnih dogodkih, ki vplivajo na potek kreditnega posla:
pri kreditih, poslih finančnega zakupa, začasne prodaje oziroma odkupa, pri obročnih nakupih oziroma nakupih z odloženim plačilom:
pri poslih, odobrenih v zvezi s prekoračitvijo na plačilnem računu:
pri poslih, odobrenih v zvezi s plačilnimi instrumenti z odloženim plačilom obveznosti:
če kreditojemalec zamudi z izpolnitvijo obveznosti na podlagi posameznega kreditnega posla v znesku, ki presega 25 eurov, in je obdobje zamude daljše od 90 dni:
spremembe podatkov zaradi poslovnih dejanj ali drugih dogodkov, ki nastanejo med trajanjem poslovnega razmerja na podlagi teh poslov, in sicer:
podatki o davčnih, upravnih in sodnih izvršbah pri banki:
Čas hranjenja podatkov: 4 leta po prenehanju obveznosti, ki izhajajo iz kreditnega posla oziroma do poteka 4 let po končanju postopka zaradi osebnega stečaja oziroma postopka davčne, upravne ali sodne izvršbe.
Pravice posameznika
Pravica do seznanitve z lastnimi podatki v SISBON
Posameznik ima v skladu s predpisi o varstvu osebnih podatkov, če ta pravica ni omejena s posebnim zakonom, med drugim pravico do izpisa svojih podatkov in s tem do vpogleda v vse osebne podatke, ki se v SISBON nanašajo nanj, vključno s podatki o tem, kdo in komu so bili posredovani, kdaj, na kakšni pravni podlagi in za kakšen namen. Prav tako ima komitent pravico zahtevati informacije o namenu obdelave in vrsti osebnih podatkov, ki se obdelujejo, ter vsa potrebna pojasnila v zvezi s tem in pojasnilo tehničnih oziroma logično-tehničnih postopkov odločanja, če se v zvezi z osebnimi podatki, ki se nanašajo nanj, izvaja avtomatizirano odločanje z obdelavo osebnih podatkov posameznika.
Pravico do informacij in pojasnil, razen pojasnil v zvezi z avtomatiziranim odločanjem, lahko posameznik uveljavlja pri kateremkoli članu sistema (banke, hranilnice…) ali upravljavcu (upravljalec je Banka Slovenije).
Posameznik se lahko s svojimi podatki v SISBON seznani na naslednje načine:
Posameznik lahko za izpis zaprosi osebno pri kateremkoli članu SISBON ali pri Banki Slovenije. V ta namen mora izpolniti obrazec "Zahteva komitenta za izpis osebnih podatkov iz SISBON" in ga osebno oddati pri banki, hranilnici oz. pravni osebi, pri kateri je bil sklenjen posel. Posameznik lahko obrazec odda tudi pri Banki Slovenije.
Pravica do popravka podatkov v SISBON
Če posameznik ugotovi nepravilnost v podatkih, ki se o njem združujejo in izmenjujejo prek sistema SISBON, lahko pisno zahteva njihov izbris, spremembo ali popravek pri tistem dajalcu kredita - članu SISBON, ki je podatek poslal v sistem.
Posameznik lahko pravico do popravka podatkov v SISBON uveljavlja na naslednje načine:
Posameznik lahko za popravek osebnih podatkov zaprosi osebno pri kateremkoli članu SISBON ali pri Banki Slovenije. V ta namen mora izpolniti obrazec "Zahteva komitenta za popravek osebnih podatkov v SISBON " in ga osebno oddati pri banki, hranilnici oz. pravni osebi, pri kateri je bil sklenjen posel. Posameznik lahko obrazec za popravek podatkov odda tudi pri Banki Slovenije. Dajalec kredita mora ob utemeljenem zahtevku posameznika, te podatke izbrisati, dopolniti ali popraviti v roku 7 delovnih dni po prejemu pisne zahteve in ga o tem obvestiti v roku 15 dni od vložitve pisne zahteve.
Dopolnitev, popravo ali izbris osebnih podatkov je dolžan LON izvesti v desetih delovnih dneh od dneva, ko je prejel zahtevo in o tem obvestiti posameznika, ali ga v istem roku obvestiti o razlogih zaradi katerih tega ne bo storil.
Če posameznik predloži zahtevo glede dopolnitve, popravka, blokiranja ali izbrisa podatkov upravljavcu, upravljavec to zahtevo v treh delovnih dneh od prejema posreduje članu sistema, ki je posredoval sporen podatek v sistem. Član sistema najkasneje v desetih delovnih dneh od prejema zahteve, posameznika in upravljavca obvesti, ali je zahteva utemeljena ali ne in v istem roku izvede popravek, če je zahteva utemeljena. Če komitent meni, da so mu kršene pravice v zvezi s to zahtevo, lahko zahteva sodno varstvo v skladu s predpisi o varstvu osebnih podatkov.
Za več podatkov lahko obiščete spletno stran sistema SISBON.